ملاسما یا لک حاملگی

تعداد بازدید : 2317
نویسنده خبر :
منبع :
8 1397 بهمن

ملاسما یا لکه حاملگی:

ملاسما یا کلواسما یا ماسک حاملگی،یک تغییر رنگ قهوه ای تیره پوست می باشد هرچند که در مرد و زن می تواند رخ دهد ولی اغلب در زنان حامله یا زنانی که قرص ضد حاملگی یا هورمون تراپی می شوند رخ میدهد.

ملاسما یک مشکل زیبایی است و بر سلامتی فرد اثری نمی گذارد.ملاسما در اثر تحریک ملانوسیت ها  که در تولید رنگدانه ای بنام ملانین  است  هنگامی که  فرد در معرض آفتاب قرار میگیرد رخ میدهد.

ازمواردی که فرد را مستعد ملاسما میکند:

بیماری تیروئیدی،تمایل ژنتیکی،بعضی داروها و تیپ خاص پوستی می باشد.

ملاسما معمولا روی گونه ها،پیشانی،پشت لب و چانه زنان 20تا50ساله به ویژه زنان نژاد لاتین و آسیایی شایع تر می باشد.

ظاهر شدن لک ها روی دست نیز به صورت نادر رخ میدهد.ملاسما از نظر الگویی به نوع اپیدرمال (سطحی)،درمان عمقی و نوع میکس یا مخلوط اپیدرمال و درمال است.درمان نوع سطحی (اپیدرمال) سریعتر و ساده تر است در تشخیص عمق درگیری لک حاملگی از لامپ وودز  woodsاستفاده میشود.

درمان : معمولا از داروهای حاوی هیدروکینون 2-4 درصد استفاده میشود و گاه از ترکیبات دیگر مثل آزلاءیک اسید،رتینوءیک اسید،اسید کوجیک،داروهای گیاهی مثل عصاره شیرین بیان استفاده میشود.هیدروکینون در غلظت 4% و بالای 4%میتواند موجب بیماری اکرونوزیس شود که یک تغییر رنگ تقریبا داءمی می‌باشد.

گاه درمان ملاسما،پلینگ شیمیایی یا فیزیکی (درم ابرژن) استفاده میشود.ولی تضمینی برای درمان کامل آن وجود ندارد اغلب با عدم رعایت برگشت پذیر است.از آنجا که اغلب کرم های درمانی ملاسما حاوی مواد تتراتوژن هستند استفاده از آنها در طی حاملگی ممنون است.کرم های حاوی  spfبالای 50معمولا جهت جلوگیری و درمان ملاسما به تنهایی موثر نمیباشد و استفاده از کلاه و نقاب و عینک توصیه می شود.استفاده از لیزر در درمان ملاسما نتایج متفاوت میدهد و گاه سبب بدتر شدن آن می‌شود و معمولا در قدم انتهایی درمان ملاسما می‌باشد در فردی که به درمان های دیگر جواب نمی‌دهد درمان های جدید مزوتراپی و تزریق ترانزامیک اسید نیز با موفقیت همراه بوده است



مقالات مرتبط



نظراتـــــ