ریزش موی سکه ای

تعداد بازدید : 2071
نویسنده خبر :
منبع :
8 1397 بهمن

ریزش موی سکه ای:

ریزش مو به صورت منطقه ای و محدود گاه به اندازه یک سکه روی سر یا هر نقطه ای دیگر از بدن رخ میدهد.حدود2%از جمعیت طی دوران زندگی خود دچار این بیماری می شوند و فرد مبتلا معمولا از هر نظر سالم می باشد.محل ریزش به شکل گرد یا بیضی می باشد.اغلب ناحیه ریش و موی سر را درگیر می‌کند ولی هر قسمت از بدن را می تواند درگیرکند.این بیماری یک اختلال ایمنی است که بدن به فولیکول های موی آناژن حمله ور میشود.آلوپسی سکه ای یک بیماری غیرواگیر است و معمولا سابقه آن در افراد خانواده یا فامیل وجود دارد پس زمینه ژنتیکی مهم است.

گاه با بیماری رماتیسم مفصلی،دیابت نوع یک وبیماری سلیاک همراهی دارد.تشخیص آن با بررسی بالینی وگاه توسط تریکوسکوپی مشخص میشود.

به چندین نوع تقسیم میشود:

گاه فقط یک منطقه سکه ای روی موی سر دچار میشود

گاه چندین نقاط  روی سر درگیر میشود

گاه تمام موی سر را به صورت منتشر درگیر میکند

گاه دور تا دور سر دچار ریزش می شود که به آن اوفیازیس   ophiasisگویند.

اگر تمام موی سر را بگیرد به آن آلوپسی توتالیس گویند  واگر غیر از موی سر دیگر نقاط بدن نیز دچار ریزش شوند به آن آلوپسی یونیورسالیس گویند.

این بیماری هرسنی را درگیر میکند ولی بیشتر سنین 15تا29سال را درگیر می‌کند هرچند 44%افراد زیر بیست سال و 30%بالای40سالگی را مبتلا می‌کند.

درمان:در موارد با نقاط کوچک و محدود،رویش خود به خود و بدون درمان قابل انتظار است بااین حال درمان قطعی و پیشگیرانه برای آن وجود ندارد.در مناطق کوچک موی سر تزریق تریامسینولون موثر است خصوصا وقتی ابرو درگیر باشد.در موارد وسیع یونیورسالیس استفاده از داروهای سرکوب گر ایمنی مثل سیکوسپورین و کورتون سیسمیک و خوراکی رایج است.

در مواردی که آلوپسی همراه با بیماری سلیاک باشد رژیم فاقد گلوتن باعث رویش مجدد مو میشود



مقالات مرتبط



نظراتـــــ